Type 1 ladekabel

Indholdsfortegnelse

Hvad er et type 1-ladekabel?

Har du en elbil, ved du også, at det er afgørende, at den kan lades op – ellers kommer du ingen vegne. En elbil lades op med et ladekabel, men et kabel er ikke bare et kabel. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på ladekabler, ligesom der er forskel på, hvilket stik du har i din elbil.

Der findes to ladekabler; type 1 og type 2, der begge er AC-stik, som bliver brugt, når du skal lade din elbil op derhjemme. Type 1 var førhen det mest brugte, men med tiden har type 2 overtaget. Derfor er det også oftest i ældre biler, at type 1-ladekabler stadig bliver brugt. Faktisk bliver det næsten ikke brugt i Europa længere.

Hvordan ved du, om du skal vælge ladekabel type 1?

Selvom ladekabel type 1 næsten ikke bliver brugt i Europa længere, kan det være en god idé at tjekke, om din elbil bruger det ene eller det andet stik. Har du fået fat i en ældre model af en elbil, kan det nemlig godt være, at det er et ladekabel type 1, du skal bruge.

På stikket til et type 1-ladekabel vil du kunne se en forskel fra et type 2-ladekabel. Type 1 har fem forbindelser, der ses på stikket som fem runde punkter, hvor to er til ladestrøm, to til signaloverføring, og den sidste er til jord. Type 2 har derimod syv forbindelser og er mindre i størrelsen.

ladeboks

Hvis din elbil bruger et type 1-kabel, kan den faktisk godt bruges med et type 2-udtag på en ladestation. Det eneste, du skal bruge, er et kabel, som på køretøjssiden har type 1-stik og på strømudtagersiden har type 2-stik. Har du en bil med type 1-kontakt, kan du med det korrekte ladekabel bruge type 2-strømudtag til én-faset opladning. Det er, fordi signalforbindelsen hos type 2-ladekabler er kompatibel med type 1 – alt, du skal bruge, er en kontakt.

Kendetegn ved type 1-ladekabel

Ud over den synlige forskel på type 1 og type 2 er der nogle særegne praktiske egenskaber ved et type 1-ladekabel. For forskellen på antallet af ’pins’ (de runde punkter på stikket) har en betydning i forhold til opladning:

  • Type 1-ladekabel er kun 1-faset. Det vil sige, at bilen kun kan oplade med én fase, altså op til 7 kW opladning (3,6 kW-7 kW).

Derudover er der:

  • Med et type 1-ladekabel kommunikation mellem ladeboks og elbil

  • Ingen låsemekanisme, hvilket vil sige, at sikkerheden ikke er højnet maksimalt efter nutidens standarder.

Som nævnt bliver ladekabler af type 1 stort set ikke brugt i Europa længere, og flere steder er type 1 helt blevet udfaset til fordel for bedre udviklede kabler og stik, hvor sikkerhed og opladning er højnet.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Hvilke biler bruger type 1-ladekabel?

Type 1-ladekabel bliver næsten ikke brugt i Europa længere, men er standard i Nordamerika, og på japanske biler er kontakten almindelig. Skal du finde ud af, om din bil skal bruge type 1 eller type 2, kan du kontakte bilfabrikanten eller læse i bilens manual.

Hvad er forskellen på type 1 og type 2-ladekabel?

På stikket til et type 1-ladekabel vil du kunne se en forskel fra et type 2-ladekabel. Type 1 har fem forbindelser, der ses på stikket som fem runde punkter, hvor to er til ladestrøm, to til signaloverføring, og den sidste er til jord. Type 2 har derimod syv forbindelser og er mindre i størrelsen.

Tjeklader er annoncørbetalt

Vi hjælper dig til det rette valg af ladeløsning til din elbil. På vores side finder du nyttige guides, prissammenligninger og alt hvad du skal bruge, til at finde den rette ladeløsning.

Alt dette gør vi ganske gratis, og for at dette kan lade sig gøre, bliver vi i de fleste tilfælde (ikke alle) betalt provision fra de produkter og services som vi henviser til.

Vores sammenligning afspejler derfor ikke nødvendigvis det fulde marked, men er fyldestgørende i det omfang vi vurderer til at være tilstrækkeligt for at træffe en informeret beslutning. Rækkefølgen kan være påvirket af provisionssatsen fra de pågældende udbydere.

Vi vælger dog 100 % selv hvem vi samarbejder med og hvad vi henviser til. Vores indhold er altid baseret på grundig research, for at give dig det bedst mulige overblik.