Indholdsfortegnelse [Vis]
“Vi skal kunne køre i vores biler uden at skade klimaet” – sådan lyder det i en analyse fra Green Power Denmark. Det betyder, at traditionelle diesel- og benzinbiler skal udfases helt over de næste 20-30 år. Men er elnettet rustet til denne omstilling, og kan de nye elbiler være med til at kortslutte elnettet?
Bliv klogere i denne guide.
Salget af elbiler og opladningshybridbiler er steget
Over de seneste år, er der sket en væsentlig stigning i antallet af elbiler på vejene, og det gælder også salget af elbiler. Udover en øget interesse og efterspørgsel på grønnere biler, er der nu også større tilgængelighed af elbiler på markedet.
Flere mærker og modeller er blevet tilgængelige for forbrugerne, og samtidig er der også blevet opbygget et bedre opladningsnetværk, hvilket gør det nemmere at oplade på farten.
Udvikling i salget af elbiler
Figuren viser udviklingen i salget af elbiler fra 2021 frem til første halvår af 2022.
I 2022 udgjorde elbiler og opladningshybrider 33,6% af det samlede bilsalg. Det er en højere andel end 2021, hvor salget udgjorde 26,8%. Dette er sammenlignet med 2020, hvor salget udgjorde 16,4%.
Det stigende antal elbiler, kommer til at betyde langt flere ladestandere - både ladebokse derhjemme, langs motorveje og ved parkeringspladser. Det kommer til at belaste elnettet mere end tidligere, og det er samtidig med, at mange skifter til mere energieffektive energikilder - eksempelvis varmepumper, som også lægger pres på elnettet.
Kan elnettet holde til udviklingen?
Mange undrer sig over, om elnettet kan holde til den udvikling som vi står overfor, og om vi risikerer at få en mere usikker forsyning fremadrettet.
Ifølge flere eksperter, er svaret ikke så ligetil. Ser man på den korte bane, er der dog ingen tvivl om, at elnettet godt kan holde til belastningen – i hvert fald her og nu.
Netselskaberne skal dog gøre et stort stykke arbejde, for at blive klar til den ambitiøse og fremtidige udvikling. I en rapport fra Green Power Denmark fremgår det, at elnettet i løbet af de næste 10 år skal kunne servicere ca. 700.000 elbiler og 300.000 plug-in hybrider. I 2035 er målet, at elnettet skal være klar til, at danskerne ikke længere kan købe elbiler, som bruger fossile brændstoffer.
Hvilke udfordringer er der ved at udbygge elnettet til elbilerne?
Der er ingen tvivl om, at ovenstående mål fra Green Power Denmark er ambitiøse, og udbygningen af elnettet er også forbundet med en række udfordringer.
Den primære udfordring, der er ved at få klargjort elnettet til elbilerne, er at det i øjeblikket er svært at skaffe den nødvendige arbejdskraft. Derudover er det også en økonomisk tung post at få udbygget elnettet.
Hvem har ansvaret for, at elnettet kan klare den mængde strøm som Danmark har brug for?
Det er Energinet, som har ansvaret for forsyningssikkerheden i Danmark.
Energinet er en offentlig virksomhed, der sætter rammerne for det danske elmarked og hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeret.
Derimod er det netselskaberne, som ejer ledningerne i jorden, der bruges til at transportere strømmen, og dem som har ansvaret for at elnettet udbygges, så det kan klare mængden af strøm, som skal transporteres. Alle netselskaber er sammensluttet under organisationen Green Power Danmark, og underafdelingen, som har ansvaret for elektrisk transport, er Dansk E-mobilitet.
Netselskaberne forsøger at ændre forbrugernes adfærd
Ifølge Dansk E-mobilitet er elbiler kun en lille del af den stigende elektrificering, som er planlagt frem til 2030. Man har en forventning om, at én million elbiler kun vil udgøre 4% af det samlede elforbrug i 2030. Desuden udtaler de, at en stor del af forbruget kan flyttes til perioder, hvor elnettet ikke belastes nær så meget – eksempelvis om natten.
Derfor forsøger netselskaberne i Danmark også at ændre adfærd hos forbrugerne, for at fjerne belastningen i de perioder der bruges mest strøm. De seneste tiltag er de nyindførte tidsdifferentierede tariffer, som mange danskere har mærket konsekvensen af i 2023.
Strømmen er nemlig blevet markant dyrere i spidsbelastningen, som er fra kl. 17-21, hvilket også er her de fleste danskere har det største elforbrug.
Nye tidsdifferentierede tariffer:
- Lavlast: kl. 00:00 – 06:00
- Højlast: kl. 06:00 – 17:00 og 21:00 – 00:00
- Spidslast: kl. 17:00 – 21:00
Oversigt over tarifmodel i 2024 - Se lastperioder
Lavlast | Højlast | Spidslast | Højlast |
kl. 00:00 - 06:00 | kl. 06:00 - 17:00 | kl. 17:00 - 21:00 | kl. 21:00 - 24:00 |
Den nye model har til formål at få flere elbilsejere til at oplade om natten, og ifølge Green Power Danmark har modellen allerede sin effekt.
Elbilerne kommer – netselskaberne er ikke bekymret
Overordnet er netselskaberne ikke bekymret for den stigende belastning, som elbilerne kommer til at påføre elnettet. Der hersker dog ingen tvivl om, at elnettet skal udbygges og at der opstår udfordringer undervejs.
Elbilsejerne og danskere bør altså ikke som sådan være bekymret, da der er gode planer og initiativer på plads.