Tjeklader.dk drives kommercielt og indeholder annoncer. Læs mere her.

Opladning af elbil

Når det kommer til opladning af elbil, så er der mange forskellige muligheder. Du kan leje en ladeboks eller købe din helt egen private ladeboks. Begge disse metoder gør det muligt for dig at lade din el- eller hybridbil op hjemmefra.

Her skal du også overveje, om du har behov for en serviceaftale på ladeboksen. Med et serviceabonnement betaler du månedligt for service og vedligehold, men du får også mulighed for at få refusion på den elafgift, du betaler for din elbilopladning.

Lader til elbil – find den bedste løsning til dine behov

 

Du kan selvfølgelig også lade elbilen uden for hjemmet på en af de efterhånden mange offentligt tilgængelige ladestationer. Og naturligvis kan du også vælge at kombinere ladningen hjemme med dit eget ladeapparat til bil og så opladningen af elbilen ude.

Det er dog ikke helt irrelevant for dig, hvilken løsning du benytter dig af. Der kan nemlig være penge at spare. Hvad, der er bedst for dig økonomisk, afhænger af din bopæl, dit kørselsbehov og dit kørselsmønster.

Hvilken type elbilopladning skal du vælge?

 

Dette afhænger selvfølgelig af dine muligheder som bilejer. Er det overhovedet muligt at få sat en ladeboks op, hvor du bor? Som udgangspunkt er det altså sådan, at du både kan blive lejer og ejer af en elbillader. Der kan være fordele og ulemper ved begge dele, alt efter hvilken type bilist du er.

 

I den forbindelse findes der overordnet set fire scenarier, som er værd at nævne. De har alle sine fordele og ulemper, som afhænger af dig og dit forbrug. Læs mere om de fire scenarier her, hvor du også kan blive klogere på, hvordan du finder den mest optimale og billigste opladning af elbil.

 

Elbilopladning med serviceaftale

 

Hvis du ejer eller lejer en biloplader, kan du vælge at få et serviceabonnement. Dette abonnement oprettes og underskrives ved ladeoperatøren, som herfra har ansvaret for service og vedligeholdelse af ladeboksen i din private bolig. Det er sjældent nogen særlig stor månedlig udgift – det koster normalt ikke mere end 70-100 kroner om måneden – og du får også mulighed for at få refusion af en del af elafgiften, der går til din billader.

 

Ønsker du denne refusion, skal du være opmærksom på, at du skal have en særskilt elmåler til din ladeboks. Det er nemlig kun opladning af elbil og plugin hybrid, du kan få refusion for. Du kan altså ikke få refusion for alt andet strøm, der bliver anvendt i din husstand. Hvis du har solceller på dit hus, en varmepumpe eller elvarme, så kender du sikkert til refusionsmetoden. Det skal dog understreges, at du ikke kan få refusion for din elbil, hvis du samtidig får refusion fra sådanne anlæg.

Opladning af elbil med solceller eller en varmepumpe i hjemmet er altså ikke muligt.

Du skal også holde øje med de priser, som de forskellige operatører giver i refusion. De kan nemlig variere. Men overordnet set er det en udmærket forretning og smart for dig, som har et middel til højt kørselsbehov, at have en serviceaftale.

Med mange opladninger af elbilen slider du nemlig også på din lader til bilen, og du anvender selvfølgelig mere strøm end andre med et mindre behov, hvilket betyder større refusion af elafgiften.

Opladning af elbil uden serviceaftale

Det er ikke et krav, at du tegner et serviceabonnement – det er kun et tilbud. Hvis du fx har solceller eller ikke har det store kørselsbehov, kan det i nogle tilfælde være en fordel at udelade serviceaftalen.

Refusionen vil i disse tilfælde være forholdsvis lav eller ikkeeksisterende. Derudover slider du heller ikke så meget på din oplader til bilen, hvilket betyder mindre vedligeholdelse. Derfor kan du med fordel frasige dig abonnementet og spare de ca. 70-100 kroner hver måned.

Lader til elbil med abonnement

 

Hvis du vælger at lade din elbil op med et abonnement, får du både vished og sikkerhed, når det kommer til din økonomi. Her har du nemlig mulighed for at betale en fast pris hver måned, mens du frit kan oplade både ude og hjemme. Du kan altså lade bilen op ved en offentlig ladestander, eller du kan bruge egen billader til bilen. Du skal dog være klar på at lægge et engangsbeløb i forbindelse med opstarten.

Prisen kan variere voldsomt – mellem 0 og 10.000 kroner. Det afhænger mest af alt af, om du tegner abonnementet i forbindelse med dit bilkøb eller ej.

En god og billig opladning af elbil med et abonnement er især en fordel for dig, som kører mange og lange ture. Når du kører lange ture, bliver du nødt til at have adgang til billig opladning af elbilen ved offentlige ladestandere. Det er en ’money saver’ af de helt store, hvis din bil er meget på farten.

Men det er som sagt ikke en nødvendighed, at du tegner et abonnement. Du kan nemlig sagtens lade din bil op et offentligt sted, hvis bare du har dit Dankort med. Hvis du vil læse mere om opladning af elbil uden abonnement, så følg linket.

Offentlig opladning af elbil

 

Der er selvfølgelig også den mulighed, at du kun oplader din elbil på offentlige steder med offentligt tilgængelige ladebokse. Her har du ikke på samme måde styr på prisen, som når du lader hjemme. Derhjemme er prisen jo ikke anderledes, end hvad du ellers betaler din eludbyder for strøm.

I den forbindelse kan der være en række spørgsmål, der trænger sig på: Hvad koster sådan en genopladning, og hvor lang tid tager en opladning af elbil? Og hvordan betaler man overhovedet et offentligt sted?

Med hensyn til prisen så kan du hente flere forskellige apps til din smartphone, der kan fortælle dig den eksakte pris på strømmen på præcis den ladestation, du befinder dig ved. Det gør i høj grad livet nemmere for dig som elbilejer.

Når vi kommer til, hvor lang tid opladning af elbilen tager, så er der naturligvis forskel på bilerne og deres batterier samt på de forskellige ladestanderes effektivitet.

Normalt er det sådan, at du godt kan regne med at kunne køre ca. 100 kilometer efter ca. 10 minutters opladning af din elbil. Du kan også godt regne med, at din bil er ladt ca. 80 % op efter ca. 30 minutter. Disse angivelser er vejledende, men vil være forholdsvis præcise for langt de fleste elbiler.

Når du skal betale for din strøm på en offentlig ladeplads, er det forskelligt fra sted til sted, hvordan det foregår. Alt efter udbyder vil der være forskellige fremgangsmåder. På mange pladser vil du have brug for en specifik app med et tilknyttet betalingskort for at kunne betale. Andre steder er det nok at have Dankortet med, og her fungerer det, præcis som når man betaler for benzin.

Der er en lang række forskellige ladestationer i landet. Der er især en del at vælge imellem, når du kører på motorvej, eller når du befinder dig i de lidt større danske byer.

Hvis du vælger at oplade offentlige steder, så kan du kigge efter i forvejen kendte udbydere af nødvendigheder til bilen. Fx kan du finde OK-opladning af elbil eller FDM-opladning af elbil. Dette er blot to gode bud ud af mange. Derfor kan du altså trygt vælge denne mulighed for at lade bilen op, når du er på farten.

Findes der gratis opladning af elbil?

Der findes faktisk et lille antal offentlige ladestandere, som du gratis kan benytte dig af. Det er dog et fåtal af dem, du finder her til lands. Det er derfor ikke noget, du skal regne med at kunne benytte dig af i hverdagen.

Eksempelvis er der placeret gratis opladning til din elbil ved lufthavnen i Kastrup. Det er også svært at forestille sig noget mere frustrerende end at komme hjem fra en lang rejse, opdage at bilen næsten er tør for el og mangle strøm på mobilen, så man ikke kan tilgå en nødvendig betalingsapp. Derfor er der nogle få steder i landet installeret disse ganske gratis ladestationer.

Er den billigste løsning også den billigste på sigt?

 

Desværre er der heller ikke noget entydigt svar på dette spørgsmål. Den billigste løsning afhænger af din biltype, dit kørselsbehov og din mulighed for at få refusion af elafgiften. Dermed handler det i virkeligheden mest om dig og dine behov. Og så kan det måske også ende med at handle en smule om politik.

Lad os eksempelvis sige, at du har et meget lavt kørselsbehov – ca. 5.000 km om året.

Du pendler med offentlig transport til og fra arbejde, og dine venner, bekendte og familie bor ikke langt væk fra din bopæl. Her er det måske ikke en nødvendighed for dig at tegne et serviceabonnement. Og det er slet ikke nødvendigt, hvis du i forvejen får refusion fra solceller, varmepumpe eller noget helt tredje. Så selvom det lyder, som om du kan spare penge på refusionen, så er det ikke givet på forhånd.

Har du derimod et større kørselsbehov, kan abonnementet give en økonomisk håndsrækning. Men det skal også understreges, at refusionssatsen ikke nødvendigvis kommer til at forblive på det niveau, den er på i dag. Det er end ikke sikkert, at der kommer til at være refusion i fremtiden. Den politiske aftale løber lige nu til 2030 og fungerer som et incitament til at få folk fra benzinbiler over i elbiler. Men når tilstrækkeligt mange ejer en elbil, er det ikke længere sikkert, at du kan få refusion for din afgift.

Det vigtige for dig, hvis du går op i eventuelle økonomiske besparelser, er, at du lægger en plan og følger den. Hvis du ønsker udelukkende at lade hjemmefra, så skal du holde dig til den plan, så vidt det er muligt. Den billigste løsning er altså kun billigst på sigt, hvis du kan holde dig til rammerne for planen og det rationale, der lå til grund for, at du valgte netop den løsning.

Din elaftale har betydning for prisen på opladning af elbilen

 

Uanset hvordan du vender og drejer det, så skal du betale dit elselskab for den el, du bruger til din bil. Du skal selv købe strømmen gennem din eltavle. Du kan dog gøre en økonomisk forskel for dig selv og din husstand ved at vælge en elaftale til en lav pris.

Du kan eventuelt undersøge og sammenligne priser her. Der kan være helt op til en krones forskel per kWh på den dyreste og den billigste strøm.

Og hvor mange kW bruges så til opladning af elbil? Igen er der ikke noget entydigt svar. Det afhænger først og fremmest af batteriet, som er installeret i bilen. Her skal du have fat i din bilsælger for at få et præcist svar på spørgsmålet.

Når du har elbil, og du går efter at oplade hjemmefra, så kan det være rigtig smart at vælge en variabel aftale med dit elselskab. Hvis du kan vænne dig til at huske, at bilen skal lades op om natten, er det også der, strømmen er billigst. Det kan du udnytte til din fordel.

Sådan får du den billigste opladning af elbil

 

Det kan sådan set siges meget kort: Den billigste opladning af elbil får du ved at kortlægge dit kørselsbehov og ved at vælge den rigtige elaftale. Kører du meget eller lidt?

Får du behov for offentlige opladninger på farten? Har du behov for en serviceaftale? Har du en variabel aftale med elselskabet? Har du solceller, varmepumpe eller andet, du kan få refusion for? Det er sådanne spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv.

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Hvad er en ladeløsning?

En ladeløsning er den metode, du benytter dig af, når din elbil skal lades op. Hvilken løsning, der egner sig bedst til dig, afhænger helt af dine behov.

Hvilken elbillader skal jeg vælge?

Det bedste råd er at vælge den, der matcher dine behov bedst. Hvis du har et minimalt kørselsbehov, er det ikke sikkert, at du behøver en serviceaftale. Et abonnement kan anbefales til dig, der kører lange ture og lader på farten.

Hvordan får jeg billigere strøm til min elbil?

Du kan få en serviceaftale, så du kan få refusion på din elafgift til bilen. Det kan især være en god idé, hvis du ikke har andre husholdningsapparater, der kan give refusion.

Tjeklader er annoncørbetalt

Vi hjælper dig til det rette valg af ladeløsning til din elbil. På vores side finder du nyttige guides, prissammenligninger og alt hvad du skal bruge, til at finde den rette ladeløsning.

Alt dette gør vi ganske gratis, og for at dette kan lade sig gøre, bliver vi i de fleste tilfælde (ikke alle) betalt provision fra de produkter og services som vi henviser til.

Vores sammenligning afspejler derfor ikke nødvendigvis det fulde marked, men er fyldestgørende i det omfang vi vurderer til at være tilstrækkeligt for at træffe en informeret beslutning. Rækkefølgen kan være påvirket af provisionssatsen fra de pågældende udbydere.

Vi vælger dog 100 % selv hvem vi samarbejder med og hvad vi henviser til. Vores indhold er altid baseret på grundig research, for at give dig det bedst mulige overblik.