Tips og tricks

Må man sjatlade en elbil – eller slider det på batteriet?

Skrevet af Nicoline Høgh Stoubæk

|

Udgivet d. 15. maj 2025

|

Opdateret d. 15. maj 2025

maa-man-sjatlade-en-elbil

Indholdsfortegnelse [Vis]

    Mange elbilsejere stiller sig selv spørgsmålet: Er det skidt for batteriet, hvis man ofte lader i små bidder i stedet for at lade helt op? Det korte svar er nej – det må du gerne. Men som med meget andet, er der nogle nuancer, du bør kende til.

    I denne artikel får du en praktisk gennemgang af, hvad det vil sige at klatlade (eller sjatlade), hvornår det kan være en god idé – og hvornår du bør være lidt mere opmærksom.

    Hvad betyder det egentlig at sjatlade elbilen?

    Sjatladning handler om at oplade bilen i små intervaller – typisk når det lige passer ind i hverdagen. Det kan f.eks. være, at du sætter bilen til at lade i en halv time, mens du handler, og kun får fyldt batteriet op fra 40 % til 60 %.

    Det er altså modsat den mere “klassiske” tilgang, hvor man lader fra næsten tomt til næsten fuldt – som vi kender det fra f.eks. mobiltelefoner.

    Er det i orden at klatlade?

    Ja – moderne elbiler er bygget til at kunne klare hyppige, kortere opladninger. Faktisk anbefaler mange bilproducenter, at man i det daglige forsøger at holde batteriet et sted mellem 20 og 80 %, fordi det er med til at skåne batteriets kemi og forlænge levetiden.

    Det vigtigste er, at du undgår at:

    • Lægge for meget belastning på batteriet med daglig hurtigladning (DC)
    • Lade bilen helt op til 100 % hver gang – især hvis bilen så står ubrugt i længere tid
    • Lade i høje temperaturer med høj effekt, hvilket kan påvirke batteriets helbred

    Hvorfor anbefales det at stoppe opladningen ved 80 %?

    Der er flere grunde til, at mange eksperter og producenter anbefaler at holde sig til omkring 80 % dagligt:

    • Opladning til 100 % kan være fint op til en længere tur, men gentagen fuldopladning slider mere på batteriet.
    • Når batteriet står fuldt opladet i længere tid, kan det påvirke batteriets kapacitet over tid.
    • Vil du gerne passe godt på batteriet, så lad hellere op lidt oftere og lidt mindre ad gangen.

    Kan man “lade forkert”?

    Det er svært at gøre noget helt galt, men der er alligevel nogle opladningsvaner, der er mindre optimale:

    • At lade op til 100 % hver eneste nat, hvis du ikke har brug for den fulde rækkevidde
    • At lade batteriet helt fladt, da dyb afladning over tid ikke er sundt
    • At bruge hurtigladning som standard, frem for langsom hjemmeladning

    Kort sagt: almindelig hverdagsbrug og klatlading er ikke noget problem – så længe du ikke konsekvent presser batteriet til yderpunkterne.

    Myten om klatlading – hvorfor den ikke holder i dag

    Mange har hørt, at man ikke må klatlade, fordi det “ødelægger batteriet”. Den opfattelse stammer dog fra en tid med primitive batterier i gamle mobiltelefoner og bærbare computere.

    Nutidens elbiler er udstyret med avancerede batteristyringssystemer, der netop er skabt til at håndtere varierende opladningsmønstre. Klatladning i sig selv er ikke skadeligt – så længe du følger de generelle anbefalinger fra din bilproducent.

     

    Elbil som strømreserve – slider det på batteriet?

    Nogle elbiler kan levere strøm tilbage til huset eller elnettet – også kendt som V2H (Vehicle-to-Home) eller V2G (Vehicle-to-Grid).

    Det slider en smule ekstra på batteriet, men ikke i en grad der gør det problematisk – og det kan faktisk være en økonomisk fordel.

    Her er fire gode grunde til at bruge bilen som “powerbank”:

    1. Lad, når strømmen er billig – og brug strømmen senere, når priserne er høje
    2. Sælg strømmen tilbage til nettet og få penge eller rabat på din elregning
    3. Brug bilen som backup, hvis der opstår strømafbrydelse
    4. Aflast elnettet i spidsbelastningsperioder og få muligvis økonomisk incitament i fremtiden

    Konklusion: Ja, du må gerne klatlade din elbil

    Sjatladning er ikke skadeligt – tværtimod er det en praktisk og fleksibel måde at oplade elbilen på i hverdagen. Så længe du undgår ekstreme opladninger og i stedet lader bilen op i moderate mængder, er der intet galt i at lade lidt og ofte.

    Vil du have mest muligt ud af din opladning?

    Se vores aktuelle oversigt over gode og billige ladeløsninger til hjemmet – og få mere ud af hver eneste kilowatt.