Nyheder

Hvilken elbil lader hurtigst op?

Skrevet af Nicoline Høgh Stoubæk

|

Udgivet d. 8. september 2023

|

Opdateret d. 9. august 2024

hvilken-elbil-lader-hurtigst-op

    Når du står over for at købe din første elbil, dukker der sandsynligvis mange spørgsmål op. Et af de aspekter, der betyder meget for mange, er elbilens rækkevidde. Det er forståeligt, da de tidlige elbiler på markedet sjældent kunne køre mere end 160 km på en enkelt opladning. I dag er det imidlertid ikke usædvanligt med en rækkevidde på op til 600 km pr. opladning.

    Selvom rækkevidden er vigtig, er opladningstiden mindst lige så afgørende. Så hvilke elbiler, der er tilgængelige i dag, tilbyder den hurtigste opladning? Det vil vi forsøge at kaste lys over i denne guide.

    Faktorer, der påvirker elbilens opladningstid

    Før vi svarer på, hvilken elbil der oplader hurtigst, er der nogle grundlæggende aspekter, vi skal forstå. Selvom alle elbil-fabrikanter lover hurtig opladning af elbilen, kan du desværre ikke altid stole på de oplyste tal, da de kun gælder under optimale forhold.

    Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvilke faktorer der påvirker elbilens opladningstiden. Der er faktisk en god forklaring på, hvorfor bilerne ikke altid kan oplade så hurtigt, som fabrikanterne lover. For at batterierne i elbilerne kan oplade optimalt, er der flere forudsætninger, der skal være opfyldt.

     

    Batteristyring i bilen

    Bilens batteri styring bestemmer, hvor meget strøm den kan tage imod. Du kan faktisk oplade hurtigere, når batteriet er næsten tomt. Derfor kan opladningstiden variere betydeligt, afhængigt af om du ankommer til lynladestationen med en bil, der har 5% eller 50% strøm tilbage. Jo mere strøm der er i batteriet, jo længere tid tager det at oplade det. Dette kaldes ofte elbilens “ladekurve,” hvor du kan se, hvor meget strøm batteriet kan modtage ved forskellige batteriniveauer.

    Lad os se på nedenstående ladekurver for to biler, målt i den reelle tilførte strøm i intervaller fem minutter. Ved batteritilstande over 80%, især 90%, falder opladningseffekten markant. Kurven viser også, at Hyundai Ioniq 5, som er kendt for at være hurtigopladende, har en kraftig opladning i begyndelsen, hvorefter den falder kraftigt.

    Ladetemperaturen

    Batteriets temperatur spiller en væsentlig rolle i, hvor hurtigt elbilen kan oplade. For at kunne lade hurtigt, kræver batteriet en optimal temperatur. Hvis batterierne er for kolde eller for varme, når du ankommer til ladestationen, påvirker det opladningshastigheden, og når ladetemperaturen ikke er optimal, tager opladningen længere tid end ved optimale forhold.

     

    Udendørstemperaturen

    I de kolde vintermåneder er batterierne næsten altid for kolde til at opnå den optimale ladning. Hvis din elbil ikke har en forvarme-funktion, vil den altså oplade langsommere om vinteren.

    Mange elbiler idag har dog forvarmning, og hvis din bil har denne funktion, er det en god idé at aktivere den, inden du skal lade op. Det er dog vigtigt at huske, at opvarmningen bruger ekstra strøm fra bilens batteri, men det hjælper med at få dig hurtigere på vejen igen.

    Ladning under kørsel er hurtigere end derhjemme

    Når du oplader din elbil derhjemme, opnår du ikke den samme hastighed som ved lynopladning. Dette skyldes, at hjemmeopladning bruger vekselstrøm, mens lynopladning sker ved hjælp af jævnstrøm, som går direkte ind i bilens batteri. Dette gør det muligt at oplade batteriet med en meget højere effekt. Mens hjemmeopladning typisk foregår med 11 kW, kan lynopladning ske med helt op til 250 kW, afhængigt af din bilmodel.

    En undersøgelse udført af Motors og FDM er også værd at nævne. I denne undersøgelse blev elbilernes rækkevidde og opladning målt ved at køre batterikapaciteten så langt ned som muligt, hvorefter der blev målt opladning i 30 minutter.

    Resultaterne afslørede nogle interessante mønstre. Det blev nemlig tydeligt, at elbiler typisk oplader hurtigst i begyndelsen, og når batterierne først er fyldt med strøm, falder opladningshastigheden.

    Dette fænomen gælder især for de elbiler, der er kendt for at være hurtig opladende. Den eneste elbil, der skiller sig ud, er den originale Audi E-tron, der kan oplade med 150 kW helt op til 80% batterikapacitet.

    400-volt vs. 800-volt opladning

    Når det kommer til opladning af elbiler, afhænger ladeeffekten (kW) af både strømstyrke (ampere) og den elektriske spænding (volt). Teoretisk set kan en bil oplade hurtigere med 800 volt end med 400 volt, forudsat at strømstyrken er den samme.

    I den virkelige verden er tingene dog lidt mere komplekse, da batteriernes egenskaber varierer. Nogle batterier er bedre til at opbevare energi eller oplade/aflade, og batteriernes kvalitet spiller også en stor rolle i, hvor hurtigt de kan oplades.

    Overraskende viste undersøgelsens resultater, at den hurtigst opladende elbil i testen var Mercedes EQ-EQS ved en temperatur på 10 grader. Denne model opnåede den hurtigste opladning blandt årets testede biler, der blev målt i henholdsvis 15 og 30 minutter.

    Det bemærkelsesværdige er, at Mercedes EQS bruger et 400-volt-system og alligevel lader den hurtigere end modeller med et 800-volt-system, som f.eks. Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

    Batteriets størrelse spiller også en vigtig rolle i den hurtige opladning. EQS-modellen, der har et batteri på 108 kWh, bekræfter dette, da batteritilstanden efter en halv time stadig ikke nåede 80%. Hvis batteriet kun er på 40 kWh, kan det oplades hurtigere, men når det først overstiger 80% kapacitet, falder opladningshastigheden markant.

    Derfor er store batterier særligt attraktive for dem, der pendler lange afstande.

    Endelig påvirker tilgængeligheden af ladestandere på vejene også opladningstiden. Da der endnu ikke er så mange lynladere tilgængelige, kan det have en indvirkning på, hvor lang tid det tager at oplade. Heldigvis forventes dette problem at blive løst i de kommende år, da ladenetværket udvides.

    De hurtigst opladende elbiler målt på ladeeffekt er anført herunder.

    Gennemsnitlig målt ladeeffekt: Så hurtigt lader de forskellige elbiler

    Bilmærke og modelTemperatur0-15 minutter (kWh)0-30 minutter (kWh)
    Mercedes-EQ EQS10182167
    Kia EV6 Upgrade10140132
    Hyundai Ioniq 5 2WD Advanced16180130
    Skoda Enyaq 80 Sportline23126109
    Audi Q4 e-tron 40 Attitude20122107
    Tesla Model Y LR21128104
    Audi Q4 e-tron 50 Attitude16120102
    Mercedes-EQ EQ25014104101
    VW ID.4 Pro7117100
    VW ID.4 GTX1611799
    Ford Mustang Mach-e AWD1610999
    Volvo XC40 P81612198
    Polestar 2 AWD1611997
    Tesla Model Y LR1610987
    Aiways U538379
    DS 3 e-tense97363
    MG Marvel R AWD 05658
    Mini Cooper SE FL 224445
    Nicoline Høgh Stoubæk

    Nicoline Høgh Stoubæk

    Nicoline er med til at sikre, at du altid får den rette vejledning, når du er på udkig efter en ladeboks. Hun har en bred viden indenfor alt, hvad der berører el-biler, og hun står altid klar til at hjælpe dig, hvis du er faret vild i ladebokse.

    Se profil
    Hvorfor lader min bil langsomt?

    Der er flere faktorer, som påvirker elbilens opladningstid. Som udgangspunkt vil en elbil oplade langsommere, jo mere strøm, der er på batteriet. Opladningstiden falder markant, når batteriet er mere end 80% opladt, og derfor anbefales det ofte at lade indtil batteriet når de 80%.


    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Få adgang til personlig sammenligning, tips og tricks samt eksklusive tilbud – alt sammen leveret direkte til din indbakke.

    tick Eksklusive tilbud
    tick Personlig sammenligning
    tick Modtag nyheder om nye produkter