Indholdsfortegnelse [Vis]
Hvis du er en af de mange danskere, som har valgt at skifte den traditionelle bil ud med en el- eller hybridbil, så betyder det også, at du skal finde ud af, hvor du kan lade din nye elbil op. Ofte vælger folk at få installeret en ladestander i hjemmet, og her er der generelt to forskellige muligheder.
Enten kan du købe en ladeboks, som oftest koster op til 10.000 kr. eller mere plus prisen for installationen. Eller også leaser du en ladeboks, som du så betaler et mindre beløb for at få sat op. Herefter får du et abonnement hos ens ladeoperatør, som betyder, at du kan få ladet din bil op hjemme hos dig selv, samtidig med at du kan benytte dig af ladeoperatørens øvrige netværk af ladestandere.
Uanset om du vælger at leje eller købe en ladestander, så er der nogle overvejelser, du skal gøre dig i forhold til størrelsen og ydeevnen på ladestanderen. Det gælder især antallet af kW og fremtidssikring.
Forskellen på en ladestander med 11 kW vs. 22 kW
Når du skal vælge en fastmonteret bil lader til dit hjem, så gælder det om at tænke på både dine nuværende og dine fremtidige behov. Generelt ser man en tendens til at folk vælger elbiler med store batterier, som derfor også kræver længere tid og mere kraft at oplade. Derfor kan det være en god ide at tænke dette med ind i overvejelserne, når du skal vælge mellem en 11 kW- vs. en 22 kW- ladeboks.
Det kan nemlig være en fordel at vælge en 22 kW-ladeboks, der måske nok kan være overdimensioneret i øjeblikket i forhold til din bil, men som i fremtiden ikke behøver at blive skiftet ud, hvis din fremtidige elbil kræver en kraftigere ladestander end den populære 11 kW. En ladeboks kan nemlig lade med en mindre strømmængde, hvis bilen ikke kan klare den fulde ladekapacitet. Derfor er der ingen fare ved at bruge en 22 kW-station frem for en 11 kW-station, når du skal lade din elbil op.
Det kan også være en god ide at overveje en 11 kW- vs. 22 kW-ladestander, hvis du ved, at du skal lade din bil flere gange dagligt på grund af højt kørselsbehov. Her går det bare hurtigere med en 22 kW-ladestander. En vigtig forskel mellem de to, som vejer tungt i beslutningen, er selvfølgelig prisen. En 11 kW er selvfølgelig en del billigere end en 22 kW-station.
Hvor mange kW kan du lade med hjemme?
Når du lader din elbil med en hjemmelader, så kan du generelt ikke lade med mere end 22 kW, men dette er også mere end nok til at lade bilen op i løbet af fx natten, når du er færdig med bilen for dagen.
Har du brug for en hurtigere opladning, eller har du brug for at oplade på farten, må du ofte ty til de mange hurtiglader– eller lynladerstationer, som ligger rundt om i landet.
Hvor mange kW bruges til opladning af elbil?
Det er meget forskelligt, hvor mange kW der skal til at oplade ens elbil. Det afhænger nemlig af mærket og typen. En plug-in-hybrid kan fx kun lade på én fase, hvilket svarer til 3,7 kW, og derfor vil en opladning tage meget lang tid. I modsætning kan de fleste rene elbiler klare 2 eller 3 faser og op til 22 kW på en hjemmeladning.
FAQ – Ofte stillede spørgsmål
Hvor mange kW bruges for at lade elbil?
I princippet behøver du ikke særlig mange kW for at lade din bil op, men hastigheden kan variere meget alt efter kW. En hjemmeladning kræver som regel mellem 11 og 22 kW for en opladning, der ikke varer i flere dage.
Kan du oplade via den normale stikkontakt?
Det frarådes at lade via det normale stik, da det ikke er beregnet til så høj og lang en belastning. Bruger du alligevel den normale stikkontakt, kan du risikere overophedninger og endda brand. Brug derfor kun stikkontakten i nødstilfælde.